Persoonlijk-professionele ontwikkeling

Systeemopstellingen met (lichamelijke) symptomen
Op onze opstellingendagen in Den Ilp behoort het onderzoeken van symptomen tot een van de thema’s die een cliënt kan inbrengen. Een dergelijke opstelling laat zien hoe chronische ziekten en langdurige symptomen verband kunnen houden met verborgen dynamieken in...

Denken en voelen in balans
Om als mens gezond en effectief te kunnen handelen in relatie tot andere mensen of in teams, is het van belang dat er evenwicht en samenhang is tussen de cognitieve vermogens (het denken, het IQ) en de affectieve vermogens (het voelen, het EQ). Wanneer het denken...

Vijf bronnen van energie
Een blog voor iedereen die kampt met (dreigende) oververmoeidheid, overspannenheid of burn-out. Wanneer je gedurende lange tijd veel energie geeft aan werk, gezin of andere zaken, zonder voldoende bij te tanken, loop je het risico uitgeput te raken. Dat weet ieder...

Over symbiose en autonomie in (werk)relaties
Menselijke relaties kunnen een bron zijn van groot genoegen én van diepe pijn. Van opperste geluk tot onnoembaar leed. Dit geldt voor privérelaties (partners, vrienden, familieleden, et cetera) en voor werkrelaties (collega’s, leidinggevenden, klanten, opdrachtgevers...
Onderwijs

Worden onze leerlingen beter van wat wij doen?
Stel je eens voor dat de leerlingen van je school zich ontwikkelen en leren vanuit een stevige basis. Omdat ze op school ervaren en geleerd hebben hoe je een balans kunt vinden tussen uitdagingen aangaan en zorg hebben vóór, tussen doelen realiseren en het versterken...

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?
Op veel scholen heersen misverstanden over de termen ‘professioneel handelen’ en ‘professionele schoolcultuur’. In deze blog zoomen we in op deze begrippen, wat wij er onder verstaan en hoe we scholen helpen in het realiseren van een professionele schoolcultuur. Ja,...

Zit er zand of olie tussen de raderen van jouw organisatie?
Een organisatie kan gezien worden als een verzameling processen, procedures en afspraken. Als iedereen zich daar nu maar aan houdt, loopt het goed in de organisatie, zo wordt dan gedacht. Toch loopt het NIET altijd goed. Bedrijven gaan failliet door wanbeheer; er...

Werken op Curaçao: een boeiende ontdekking.
In het afgelopen schooljaar 2013 - 2014 hebben wij met ons Bureau drie keer een periode van 2 á 3 weken op Curaçao doorgebracht, om daar op twee scholen en op verenigingsniveau medewerkers te trainen en leidinggevenden te coachen op het gebied van ‘Professionele...
Leidt opbrengsgericht werken altijd tot hogere opbrengsten?
De trend in onderwijs is nu: opbrengstgericht werken. Daar is niets mis mee. Het is goed dat er verantwoording plaatsvindt van de besteding van overheidsgeld. De manier waarop opbrengstgericht werken wordt ingevoerd, leidt echter op veel scholen tot druk, angst en...

Probleemleerlingen bestaan niet, hooguit leerlingen met probleemgedrag
In het dagblad Trouw van zaterdag 23 augustus 2014 verscheen een opiniestuk van René Kneyber, schrijver van het boek ‘Gezagsdragers. De publieke zaak op zoek naar haar verdedigers’ onder de kop ‘School kan geen kant op met een probleemleerling’. Het was geïnspireerd...

Het thema ‘pesten’, vanuit systemisch perspectief
Onlangs werd ik geïnterviewd door een tekstschrijfster in opdracht van POdium, het online magazine van de PO-raad. Haar centrale vraag was ‘Is het voldoende wanneer scholen een veiligheidsbeleid en een pestprotocol geformuleerd hebben om het pesten te stoppen?’ Mijn...

Het onderwijs in Oeganda
Ze lopen met takken en twijgjes in hun handen naar school, ’s morgens tegen 8 uur. Allemaal in hetzelfde schooluniform, voor deze school is dat donkerblauwe broek of rok en een lichtblauw shirt. Op mijn vraag, waarom ze met takken naar school komen, kreeg ik als...
Leiderschap

Van moeilijke naar moedige gesprekken
Iedereen die leidinggevende is en te maken heeft met een medewerker die onvoldoende presteert, kent ze wel: gesprekken waarin je de ander moet confronteren met zijn tegenvallende prestaties, zonder dat bij die ander de hakken in het zand gaan. Moeilijke gesprekken,...

Secure Base Leadership
‘Wat maakt een leider tot een goede leider?’ Het is deze vraag die talloze organisaties en leidinggevenden over de hele wereld bezighoudt. Vele boeken zijn er over geschreven, veel onderzoek wordt hiernaar verricht. Onze wereld heeft leiderschap nodig, wordt vaak...

Probleemleerlingen bestaan niet, hooguit leerlingen met probleemgedrag
In het dagblad Trouw van zaterdag 23 augustus 2014 verscheen een opiniestuk van René Kneyber, schrijver van het boek ‘Gezagsdragers. De publieke zaak op zoek naar haar verdedigers’ onder de kop ‘School kan geen kant op met een probleemleerling’. Het was geïnspireerd...
Professionele Schoolcultuur

Worden onze leerlingen beter van wat wij doen?
Stel je eens voor dat de leerlingen van je school zich ontwikkelen en leren vanuit een stevige basis. Omdat ze op school ervaren en geleerd hebben hoe je een balans kunt vinden tussen uitdagingen aangaan en zorg hebben vóór, tussen doelen realiseren en het versterken...

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?
Op veel scholen heersen misverstanden over de termen ‘professioneel handelen’ en ‘professionele schoolcultuur’. In deze blog zoomen we in op deze begrippen, wat wij er onder verstaan en hoe we scholen helpen in het realiseren van een professionele schoolcultuur. Ja,...