Persoonlijk-professionele ontwikkeling

Denken en voelen in balans

Denken en voelen in balans

Om als mens gezond en effectief te kunnen handelen in relatie tot andere mensen of in teams, is het van belang dat er evenwicht en samenhang is tussen de cognitieve vermogens (het denken, het IQ) en de affectieve vermogens (het voelen, het EQ). Wanneer het denken...

Lees meer
Vijf bronnen van energie

Vijf bronnen van energie

Een blog voor iedereen die kampt met (dreigende) oververmoeidheid, overspannenheid of burn-out. Wanneer je gedurende lange tijd veel energie geeft aan werk, gezin of andere zaken, zonder voldoende bij te tanken, loop je het risico uitgeput te raken. Dat weet ieder...

Lees meer
Over symbiose en autonomie in (werk)relaties

Over symbiose en autonomie in (werk)relaties

Menselijke relaties kunnen een bron zijn van groot genoegen én van diepe pijn. Van opperste geluk tot onnoembaar leed. Dit geldt voor privérelaties (partners, vrienden, familieleden, et cetera) en voor werkrelaties (collega’s, leidinggevenden, klanten, opdrachtgevers...

Lees meer

Onderwijs

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?

Op veel scholen heersen misverstanden over de termen ‘professioneel handelen’  en ‘professionele schoolcultuur’. In deze blog zoomen we in op deze begrippen, wat wij er onder verstaan en hoe we scholen helpen in het realiseren van een professionele schoolcultuur. Ja,...

Lees meer
Werken op Curaçao: een boeiende ontdekking.

Werken op Curaçao: een boeiende ontdekking.

In het afgelopen schooljaar 2013 - 2014 hebben wij  met ons Bureau drie keer een periode van 2 á 3 weken op Curaçao doorgebracht, om daar op twee scholen en op verenigingsniveau medewerkers  te trainen en leidinggevenden te coachen op het gebied van ‘Professionele...

Lees meer
Het thema ‘pesten’, vanuit systemisch perspectief

Het thema ‘pesten’, vanuit systemisch perspectief

Onlangs werd ik geïnterviewd door een tekstschrijfster in opdracht van POdium, het online magazine van de PO-raad. Haar centrale vraag was ‘Is het voldoende wanneer scholen een veiligheidsbeleid en een pestprotocol geformuleerd hebben om het pesten te stoppen?’ Mijn...

Lees meer
Het onderwijs in Oeganda

Het onderwijs in Oeganda

Ze lopen met takken en twijgjes in hun handen naar school, ’s morgens tegen 8 uur. Allemaal in hetzelfde schooluniform, voor deze school is dat donkerblauwe broek of rok en een lichtblauw shirt. Op mijn vraag, waarom ze met takken naar school komen, kreeg ik als...

Lees meer

Leiderschap

Van moeilijke naar moedige gesprekken

Van moeilijke naar moedige gesprekken

Iedereen die leidinggevende is en te maken heeft met een medewerker die onvoldoende presteert, kent ze wel: gesprekken waarin je de ander moet confronteren met zijn tegenvallende prestaties, zonder dat bij die ander de hakken in het zand gaan. Moeilijke gesprekken,...

Lees meer
Secure Base Leadership

Secure Base Leadership

‘Wat maakt een leider tot een goede leider?’ Het is deze vraag die talloze organisaties en leidinggevenden over de hele wereld bezighoudt. Vele boeken zijn er over geschreven, veel onderzoek wordt hiernaar verricht. Onze wereld heeft leiderschap nodig, wordt vaak...

Lees meer

Professionele Schoolcultuur

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?

Ja, maar we hebben toch een professionele cultuur?

Op veel scholen heersen misverstanden over de termen ‘professioneel handelen’  en ‘professionele schoolcultuur’. In deze blog zoomen we in op deze begrippen, wat wij er onder verstaan en hoe we scholen helpen in het realiseren van een professionele schoolcultuur. Ja,...

Lees meer