Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Bekijk de online versie
LEIDERSCHAP | MISSIE-VISIE | INTERACTIE | SYSTEMISCH WERK
Nieuwjaarswens

We wensen je een inspirerend 2012

met vertrouwen en plezier in wat je onderneemt,

Henk en Jeannette

 

Laat je team floreren in 2012!
Wordle

Ben je directeur, adjunct-directeur, team- of schoolleider in het primair onderwijs en vind je het uitdagend om je teamleden te helpen succesvol te zijn? Zoek je naar inzichten en aanpakken waarmee je het commitment in je team kunt vergroten en je leiderschap effectiever en misschien ook affectiever maakt? Een van de grootste inzichten van deze tijd is dat scholen beter presteren wanneer het team als een hechte groep optreedt. Waar voorheen teamleden vooral gericht waren op hun eigen klas, wordt nu van hen gevraagd zich eigenaar te voelen voor de leeropbrengsten van de hele school en dit ook zichtbaar te maken in hun houding en praktijk van alledag. Scholleiders worstelen met deze omslag; van hun team en van ieder lid persoonlijk de beste prestaties vragen lijkt soms onhaalbaar.

De Vijfdaagse Masterclass Praktische Psychologie ‘Laat je team floreren’, kan de oplossing zijn. Deze start in februari 2012. De brochure ‘Laat je team floreren’ kun je hier downloaden. Je kunt je aanmelden via het inschrijfformulier of als je eerst met Henk of Jeannette wilt overleggen kun je je hier aanmelden voor een gratis strategiegesprek.

Snelle beslissers, die zich inschrijven vóór 14 januari 2012, ontvangen een gratis Waardenassessment!

 
Artikelen
In de afgelopen maanden zijn twee artikelen van onze hand verschenen:

‘Koersboekje voorkomt irritaties’.

Samen met Bregje Pel schreef Jeannette in Van 12 – 18 een artikel hoe je in 7 stappen met je team een heldere koers kunt uitzetten voor de komende 4 – 7 jaar in je school.

Teams kunnen hun resultaten verbeteren als zij een heldere koers voor ogen hebben. Maar vaak is dat ondanks veel inspanningen niet het geval. Een koersboekje geeft draagvlak als het op een interactieve manier en in de eigen taal en beelden van teamleden richting biedt. Bij een heldere koers gaat de relatie met de ouders er ook op vooruit!

Om dit artikel te lezen: klik hier



‘Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie’.

Samen met Frank Weijers schreef Henk voor MesoMagazine, hét vakblad voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs, een artikel  over leiderschap.

Hierin wordt leiderschap (in het onderwijs, maar ook in andere sectoren) onderzocht in termen van 'angst' of 'autonomie'. Alleen leiderschap vanuit autonomie heeft verlangen - om mooi onderwijs te creëren - als bron. Leiderschap vanuit angst leidt tot een angstcultuur in de organisatie. Leiderschap vanuit autonomie is een voorwaarde voor een professionele cultuur. Beide vormen van leiderschap laten zich herkennen aan specifiek taalgebruik en dominant gedrag. In dit artikel wordt een richting gewezen om tot een professionele organisatie te komen.

 Om dit artikel te lezen: klik hier.

 
Tenslotte
In deze nieuwsbrief hebben we slechts een klein deel van onze werkzaamheden toegelicht. Voor meer informatie: zie onze website http://www.galenkampschut.nl/ of stel een persoonlijke vraag: klik hier … …
In deze e-nieuwsbrief vindt u meer informatie over de activiteiten van Galenkamp&Schut. Incidenteel wordt een extra nieuwsbrief verstuurd. Indien u deze e-nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hier afmelden.